سيصد و پانزدهمين بوئينگ 747 به سفارش نيروي هوايي رژيم شاهنشاهي ايران و با شماره سريال 21486 ساخته شد. نخستين پرواز هواپيما در 1977/11/28 انجام داد و در 1977/12/22 [مطابق با 1 دي 1356] با رجيستر 8113-5 به عنوان نخستين بوئينگ کارگوي سفارشي ايران تحويل داده شد.
در سال 1363 و همزمان با جنگ تحميلي براي تسهيل حملونقل محمولههاي نظامي و تأمين مومات جنگي از خارج که ميبايست با رجيستري غيرنظامي انجام ميشد، يک سال با رجيستر EP-NHN و تحت نام ايراناير پرواز کرد و سپس با رجيستر اصلي خود به نيروي هوايي بازگشت. از آبان 1370 با رجيستر EP-SHB وارد ناوگان ساها شد. منبع: وبلاگ طياره
مهمترين رويداد در مورد اين هواپيما در 24 شهريور 1397 اتفاق افتاد. در اين روز برخي رسانههاي اسرائيلي مدعي شدند که در حملات جنگندههايشان به فرودگاه دمشق، اين جامبوي کارگو مورد هدف قرار گرفته است. ظاهرا در اين روز راکتهاي جنگندههاي رژيم صهيونيستي به نزديکي هواپيما اصابت کرده و ترکشهاي حاصل از انفجار به بدنه جلو و موتور شماره 4 هواپيما برخورد کرده بود. هواپيما بيش از دو ماه در دمشق زمينگير شد تا اينکه به همت متخصصين نهاجا تعمير و به تهران بازگردانده شد و در نمايشگاه هوايي به مناسبت چهلسالگي انقلاب اسلامي در بهمن همان سال در معرض ديد عموم قرار گرفت.
مشخصات فني و ظاهري
اين هواپيما از چهار موتور PW JT9D-7A ساخت شرکت Pratt & Whitney در زير دو بال، با طول هر موتور 3.26 متر و عرض 2.34 متر و با وزن هر کدام 4010 کيلوگرم و رانش هر کدام 47900 پاوند استفاده ميکرد.
ـ مدل هواپيما: Boeing 747-200F
ـ طول هواپيما: 70.66 متر
ـ عرض هواپيما: 6.50 متر
ـ عرض کابين: 6.08 متر
ـ ارتفاع بلندترين نقطه سازه از سطح زمين: 19.30 متر
ـ دهانه بال: 59.64 متر
ـ مساحت بال: 511 متر مربع
ـ حداکثر وزن در زمان برخاست: 378000 کيلوگرم
ـ ظرفيت بنزين: 204360 ليتر
ـ سرعت کروز: 936 کيلومتر بر ساعت
ـ ماکزيمم سرعت: 977 کيلومتر بر ساعت
ـ سقف پرواز: 45100 پا (13.7 کيلومتر)
ـ برد پرواز: 12150 کيلومتر
ـ تعداد کروي پرواز: 3 نفر
ـ طول باند مورد نياز براي تيکآف: 3300 متر
درباره این سایت