در کنار ساير عوامل آموزشي و تربيتي، بانشاط بودن روند آموزشي و کادر آموزشي اثرات قابل توجهي بر فراگيران و هنرجويان باقي مي گذارد، واحد آموزشي بزرگ، زيبا و سرسبز حقيقتا يادگيري را آسان مي کند و نشاط و شادابي را براي هنرجويان به ارمغان مي آورد.


به يقين بسياري از تنش هاي موجود و درگيري هاي فردي و بدخلقي بين هنرجويان بيشتر به فضاي کوچک محيط و راهروهاي باريک و کلا س هاي تنگ و محدود در ارتباط است.


اميد است با استعانت از الطاف الهي، زمينه بهره مندي بيشتر از تاثير فرهنگي فضاي آموزشي فراهم آيد و مدارس کشور متناسب با اهداف تمدن اسلا مي قابليت تربيت انسان هاي آگاه، مومن، متفکر، خلا ق و صالح را در پرتو تعاليم انسان ساز مکتب توحيد کسب کنند و فرزندان اين مرز و بوم با بردوش گرفتن پرچم پرافتخار جمهوري اسلا مي، رسالت ملي و جهاني خويش را ايفا نمايند.


يکي از ويژگي هايي که خداوند متعال در خلقت انسان به وديعه نهاده است ويژگي زيبايي جويي است. انسان فطرتا زيبايي خواه است و از زيبايي ها لذت مي برد.


در بين اقشار مختلف جامعه، کودکان و نوجوانان بيش از سايرين از زيبايي هاي ظاهري لذت برده و از لطافت آن بهره مند مي شوند. روح لطيف و فطرت پاک جوانان و نوجوانان بيش از ديگران پذيراي زيبائي ها و ارزش هاست.


نقاش و رنگ آميزي براي هنر جويان و دانش آموزان جذاب و شادي آور است و آنان افکار و عواطف خويش را از طريق نقاشي متجلي مي سازند.


دانش آموزان وقتي وارد مدرسه مي شوند در مدرسه نيز به دنبال زيبايي مي گردند و جذب زيبائي ها مي شوند.


لذا در آموزش و پرورش نوين، بادرک ضرورت توجه به اين نياز عاطفي و رواني هنرجويان برگسترش زيبايي و استفاده ازهنر و فعاليت هاي هنري تاکيد مي شود.


هنر و خلا قيت در کارگاه اين قابليت را دارند که به عنوان ابزار و روش تربيتي و آموزشي مورد بهره برداري قرارگيرند و ناقل پيام هاي آموزشي و تربيتي به جوانان و نوجوانان باشند.


بسياري از پيام هاي مهم مديريتي را مي توان با استفاده از برنامه هاي هنري درکارگاه هاي مختلف به صورت مستقيم يا غير مستقيم به هنر جويان عرضه کرد.


انواع برنامه هاي هنري نظير نقاشي، سرود، قصه، داستان، تئاتر و نمايش، هنرهاي دستي شامل مجسمه سازي سراميک، سفالگري و. درسنين مختلف براي دانش آموزان و هنر جويان بسيار جذاب هستند وهر يک از آنها مي تواند در زمينه شاداب سازي مدرسه و تعليم و تربيت وتکوين شخصيت نسل جوان موثر واقع شوند.


يک فواره درحوضچه مدرسه، درختان سرسبز، تميزي محيط، رنگ ديوار ها، تهويه لا زم در کارگاه ها و. مي تواند زيبايي و شادابي لا زم را براي مدرسه به ارمغان بياورد.


ايجاد محيطي جذاب به طوري که بتواند به شکل غير رسمي حس يادگيري، تحقيق، خواندن و گوش دادن را بر انگيزد.


تشکيل جلسات شعر خواني، برگزاري نمايشگاه کتاب و عکس ، اجراي نمايش و اجراي موسيقي زنده در مدرسه و تشکيل سمينارها و همايش و ساير فعاليت هاي علمي و عملي، هنري و فرهنگي مي تواند در شاداب سازي مدرسه نقش مهمي را ايفا کند.


تماشاي فيلم، بازي شطرنج و برنامه هاي اردويي ديگر را مي توان نام برد، همه اين فعاليت ها براي اين است که محيط مدرسه زيبا، دلچسب، راحت و شاد و بدون کسالت باشد تا براي دانش آموزان ايجاد انگيزه کند.


به طور کلي زيبايي و نشاط ايجاد آرامش و شادابي در مخاطب مي کند و آرامش روان و انبساط خاطر، زمينه فراگيري را مساعدتر مي سازد و زمينه را براي حضور فعال و با نشاط دانش آموزان در محيط تعليم و تربيت مساعد مي کند.


شاداب سازي در محيط هنرستان با توجه به خصوصيات فردي و ميزان علا قمندي هنرجويان مي تواند با ساير دانش آموزان مدارس مقداري متفاوت باشد.


از آنجايي که هنرستان ها محل آموزش عملي مي باشد، فعاليت هاي يدي هنرجويان مي تواند نقش بسزايي در رشد و تعالي فرد ايفا کند، لذا فضاهاي موجود در کارگاه ها با وجود امکانات و تجهيزات مي تواند ارتباط مستقيم و تاثيرگذاري باشد.


اگر محوطه کارگاه ها را با رنگ هاي گرم از جمله نارنجي، کرم، شکلا تي و. و همچنين تجهيزات کارگاهي با رنگ سبز و ماشين آلا ت پرخطر مثل ماشين تراش ها، فکاري، ريخته گري و. که هر لحظه امکان خطر وجود دارد استفاده شود، مي تواند زمينه خطر را به حداقل رساند و هم فضاي با نشاط ايجاد کرد.


نور در محيط کارگاه و آموزش مي تواند در ايجاد بالا بردن روحيه، مدت زمان کاري و نوبت کاري نقش مهمي ايجاد کند.


به يقين محيط هايي که از نور کم يا مصنوعي استفاده مي کنند زمينه رخوت، سستي، دلسردي و بهانه گيري را براي هنرجويان ايجاد مي کند.


در کارگاه هايي که از ريخته گري، مواد مذاب استفاده مي کنند مواد دي اکسيد کربن موجب اختلا ل در تنفس و بيماري هايي همچون سل مي شود، همينطور گرد و غبار در کارگاه هاي ساختمان، سراميک، سفالگري مي تواند ايجاد بيماري فوق را شامل شود.


پس تغييرات در هواي موجود در کارگاه ها مي تواند در بالا بردن کيفيت آموزشي نقش بسزايي داشته باشد. امروزه در عصر ارتباطات نيازهاي آموزشي براي فرد ياد گيرنده وجود مربي و تجهيزات و ماشين آلا ت نيست بلکه اطلا عات و آگاهي ها مي تواند در شادابي و ايجاد انگيزه و رغبت در بين يادگيرندگان نقش اساسي داشته باشد.


اگر مديريت بتواند رايانه اي تدارک ببيند و در کارگاه ها آخرين اطلا عات موجود در جهان که ارتباط کاري با کارگاه را داشته باشد تهيه و توسط عالم درسي به هنرجويان منتقل کند نوعي ي فردي و فکري ايجاد نموده است.


آموزش مجازي مي تواند روحيه پرسشگري و نياز را در هنرجويان ايجاد کند، لذا بهتر است دروس تئوري تخصصي و کارگاه ها را همسو با اينترنت برپا کرد.


متاسفانه، فاصله موجود بين آنچه که در کتب درسي تدوين شده است با آنچه که در محيط حرفه اي بازار کار داخلي و جهاني وجود دارد تفاوت فاحشي وجود دارد.


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

دانلود سریال دل Rafael جزوات و نمونه سوالات پایان ترم Bia2Biology تکنو سینما درمان بیماری ها عسل طبيعي ویستا سازه دانستنی های سنگ فیروزه Bomb varzeshi